Prawo pasażera
Prawa pasażerów są określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r., na podstawie którego obowiązują jednakowe, na terenie Unii Europejskiej, zasady pomocy i odszkodowań dla pasażerów linii lotniczych. Regulacją i ochroną są objęte przypadki odwołania, opóźnienia lotu, odmowy przyjęcia na pokład lub przeniesienia do niższej klasy. Zasady te obowiązują wszystkich przewoźników (linii tradycyjnych, nisko kosztowych i czarterów), bez względu na cenę biletu, klasę podróży i klasę rezerwacyjną.
Co najistotniejsze - Rozporządzenie to przyznało pasażerom prawo do zryczałtowanego (niezależnego od wysokości poniesionej szkody) odszkodowania w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład. W październiku 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyjaśnił, że Rozporządzenie umożliwia pasażerom dochodzenie odszkodowania również za opóźnienia lotu dłuższe niż trzy godziny. Więcej o zasadach przyznawania odszkodowań piszemy w zakładkach opóźniony lot, odwołany lot, odmowa przyjęcia na pokład.
Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania jedynie wtedy, jeżeli przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Dotyczy to takich okoliczności jak: złe warunki pogodowe, nieustabilizowana sytuacja polityczna, czy ryzyko związane z względami bezpieczeństwa.
Niezależnie od prawa do odszkodowania, gdy lot zostaje odwołany lub przewidywane jest znaczne opóźnienie lotu, pasażerowie mają prawo do tego, aby otoczono ich opieką w czasie oczekiwania na lotnisku. W zakres takiej bezpłatnej opieki wchodzi m.in.: zapewnienie posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, zakwaterowanie w hotelu, o ile jest to konieczne, wraz z pokryciem kosztu dowozu. Przede wszystkim zaś przewoźnik jest zobowiązany do poinformowania pasażerów opóźnionego lub odwołanego lotu o przysługujących im prawach i procedurach.
W przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, przewoźnik ma również obowiązek, według wyboru pasażera, zwrócić koszt biletu (gdy pasażer odstępuje od umowy) lub zapewnić alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie dogodnym dla pasażera.