Opóźniony lot
Zgodnie z treścią orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07 pasażerowie opóźnionych lotów mogą powoływać się na prawo do odszkodowania przewidzianego w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004, jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu.
Jeżeli więc zwłoka sięga powyżej 3 godzin i nie wystąpiła nadzwyczajna, niezależna od przewoźnika lotniczego sytuacja –pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości:
- 250 EUR w przypadku lotów krótszych niż 1500 km;
- 400 EUR w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km, oraz wszystkich innych pomiędzy 1500 a 3500 km;
- 600 EUR w przypadku wszystkich pozostałych lotów.
Przy liczeniu czasu opóźnienia, bierzemy pod uwagę godzinę dotarcia do lotniska docelowego.W przypadku, gdy przewoźnik zaproponował alternatywny lot w zbliżonym terminie, kwota roszczenia może zostać pomniejszona o 50%.
SYTUACJE NADZWYCZAJNE
Należy pamiętać, że zaistniałe zmiany, w tym także opóźnienia, nie zawsze są konsekwencją działań przewoźnika. Niekiedy są one skutkiem tzw. sytuacji nadzwyczajnych. Wówczas, nawet pomimo znacznych opóźnień wylotów (sięgających powyżej 3 godzin) lub nawet odwołań lotów pasażerom nie przysługuje prawo do odszkodowania. Do najczęściej spotykanych sytuacji nadzwyczajnych zalicza się m.in. ogólny zakaz lotów, czego powodem są złe warunki atmosferyczne, zagrożenie terrorystyczne lub strajk pracowników lotniska.
WARTO PAMIĘTAĆ
Zwracamy uwagę, że zgodnie z najnowszym orzecznictwem SN, termin przedawnienia roszczenia o odszkodowanie od linii lotniczej wynosi jedynie 1 rok od dnia wykonania lotu. Ma to szczególne znaczenie przy lotach do Polski, ponieważ wtedy odszkodowania należy dochodzić w postępowaniu sądowym, gdzie zarzut przedawnienia uniemożliwi uzyskanie wyroku korzystnego dla pasażera. Jednakże należy podkreślić, że o odszkodowanie za loty realizowane z lotnisk w Polsce można ubiegać się nawet dziesięć lat wstecz, ponieważ pasażerowie takich lotów mogą szukać ochrony na drodze postępowania administracyjnego. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż do rozpoczęcia procesu starania się o rekompensatę finansową konieczne jest zachowanie biletu na rejs lub posiadanie innego potwierdzenia rezerwacji na dany lot, jak karta pokładowa czy umowa z biurem podróży. Wielu pasażerów rezygnuje ze zgłoszenia roszczeń z powodu braku posiadanego w formie fizycznej biletu na dany lot. Jednak do podjęcia odpowiednich kroków, na które pozwala treść Rozporządzenia Unijnego Nr 261/2004, wystarczy alternatywny dokument stanowiący potwierdzenie transakcji i zakup biletu. Może nim być:
- karta pokładowa,
- umowa zawarta z biurem podróży, jeżeli to właśnie biuro było bezpośrednim zleceniodawcą,
- potwierdzenie rezerwacji lotu w innej, niż wyżej wymienione formie.
Warto także pamiętać o tym, iż pomimo tak długiego i korzystnego dla pasażerów okresu na składanie ewentualnych roszczeń i reklamacji, nie warto zwlekać. Zgłoszenie roszczenia w możliwie najszybszym terminie skraca czas jego rozpatrzenia oraz pozwala na szybszą finalizację sprawy, a tym samym – uzyskanie należnego pasażerowi odszkodowania.