Odwołany lot
W przypadku odwołania lotu podróżni mają prawo do odszkodowania na takich samych zasadach, jak dotyczących opóźnienia lotu. Przysługuje im więc odszkodowanie w wysokości od 250 EUR do 600 EUR (w zależności od odległości pomiędzy lotniskami).
Należy pamiętać o tym, że do odwołania może dojść z różnych przyczyn – nie zawsze są one zależne od przewoźnika.Kiedy jednak taka sytuacja się pojawi – zgodnie z obowiązującym prawem unijnym, a dokładnie z treścią Rozporządzenia Unijnego Nr 261/2004, każdy pasażer odwołanego lotu ma prawo do ubiegania się o wypłatę należnego mu odszkodowania.
Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje tylko wtedy, gdy odwołanie rejsu jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, a także wtedy, gdy pasażer powiadomiony został o zaistniałej sytuacji:
- przynajmniej na 14 dni przed rozkładowym terminem odlotu,
- na 14 - 7 dni przed rozkładowym terminem odlotu, zaś rejs zastępczy odlatuje nie wcześniej niż 2 godziny przed rozkładowym czasem odlotu rejsu odwołanego oraz przylatuje do portu docelowego nie później niż 4 godziny po rozkładowym czasie przylotu rejsu odwołanego,
- na mniej niż 7 dni przed rozkładowym terminem odlotu, zaś rejs zastępczy odlatuje nie wcześniej niż na 1 godzinę przed rozkładowym czasem odlotu rejsu odwołanego oraz przylatuje do portu docelowego nie później niż 2 godziny po rozkładowym czasie przylotu rejsu odwołanego,
Odszkodowanie za odwołany lot ma zastosowanie w przypadku osób, które:
- odlatują z lotniska na terenie państw członkowskich UE/EOG bądź znajdującego się na terytorium Szwajcarii;
- odlatują z lotniska na terytorium kraju trzeciego i lądują na lotnisku państw członkowskich UE/EOG bądź znajdującego się na terytorium Szwajcarii, a linie lotnicze są zarejestrowane na terenie UE/EOG.
Do odszkodowania za odwołany lot mają również pasażerowie, których lot został przesunięty na wcześniejszy termin, a przewoźnik nie poinformował ich o zaistniałych zmianach (z odpowiednim, 14-dniowym wyprzedzeniem). Taki lot ma zmieniony numer, a więc może być określony mianem odwołanego.
OKOLICZNOŚCI NADZWYCZAJNE
Zgodnie z treścią Rozporządzenia Unijnego Nr 261/2004 przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania za odwołany lot, jeżeli przyczyną jego odwołania stały się okoliczności nadzwyczajne. Do takich zalicza się:
- strajki pracownicze,
- obowiązujący zakaz lotów (złe warunki atmosferyczne, zagrożenie terrorystyczne etc.).
Również w sytuacjach, kiedy odwołaniu lotu towarzyszyło poinformowanie pasażera o zaistniałym fakcie (na min. dwa tygodnie przed datą lotu) – pasażer nie ma prawa do wniesienia roszczeń o odszkodowanie.
Istnieją także sytuacje wyjątkowe, które związane są ze zmianą lotniska docelowego (np. zamiast planowego lądowania na lotnisku Warszawa-Okęcie samolot ląduje na lotnisku Warszawa-Modlin). Również w takich sytuacjach pasażer ma prawo do ubiegania się o wypłatę rekompensaty finansowej, która pokryje koszty podróży na lotnisko planowe (Warszaw-Okęcie). Zgodnie z obowiązującymi przepisami koszty te powinien pokryć przewoźnik, czyli dane linie lotnicze.