Aktualności
Pęknięte opony i inne sytuacje nadzwyczajne W ostatnim czasie miało
miejsce wiele wydarzeń, które dotknęły, bezpośrednio lub pośrednio, pasażerów linii lotniczych.
Zamachy terrorystyczne w Belgii, w tym zamach na lotnisku Zaventem, oprócz tragicznych
ofiar,spowodowały poważne komplikacje w ruchu lotniczym w całej Europie, także jeżeli chodzi o loty
z Polski. Wiele lotów zostało odwołanych i opóźnionych. Zakłócenia lotów powodowały także inne
zdarzenia, nie tak dramatyczne, jak te w Belgii. W marcu, na lotnisku we Wrocławiu, w lądujących
samolocie pękły opony, co spowodowało długą przerwę w funkcjonowaniu portu. W tym miesiącu odbył się
również kolejny strajk kontrolerów lotów we Francji, co nie pozostało bez wpływu na podróże lotnicze
nie tylko we Francji, ale na całym Starym Kontynencie. Czy w takich sytuacjach, niezależnych od
linii lotniczych, pasażerowie odwołanych lub opóźnionych lotów są objęci ochroną na podstawie prawa
UE, i w jakim zakresie? Zamachy terrorystyczne, strajki personelu naziemnego, zamknięcie pasów startowych na
lotnisku, należy zakwalifikować jako tzw.okoliczności nadzwyczajne w rozumieniu Rozporządzenia nr
261/2004, czyli pozostające poza kontrolą linii lotniczych – wyjaśnia radca prawny Adam Wilemajtys.
Nie oznacza to jednak, że pasażerowi mogą być pozostawieni w takiej sytuacji samym sobie. Linia
lotnicza ma bowiem obowiązek, w przypadku odwołania lotu, czy też opóźnienia trwającego dłużej niż 2
godziny, zapewnić podróżnym posiłki i napoje, nawet jeżeli nie ponosi odpowiedzialności za
zdarzenia, które doprowadziły do zakłócenia lotu. Jeżeli odwołanie lub opóźnienie lotu, powoduje
konieczność pobytu pasażerów w mieście wylotu przez jedną lub więcej nocy –przewoźnik lotniczy musi
zapewnić zakwaterowanie w hotelu i transport z hotelu na lotnisko – dodaje nasz ekspert.
data publikacji: 2016-03-28 21:36:54 |
KOMENTARZE
Dodaj komentarz: |
Komentarz ukaże się po jego zatwierdzeniu przez administratora. |