Aktualności
Pasażerowie jakich lotów są objęci ochroną na podstawie prawodawstwa UE? Niewielu podróżnych, których loty były znacznie opóźnione albo w ogóle się nie odbyły,
wie, że przysługują im prawa określone w rozporządzeniu Unii Europejskiej, a linie lotnicze są
zobowiązane doinformowania ich o tych prawach i ich realizacji. Czy ochroną taką są
objęci pasażerowie wszystkich lotów, niezależnie od tego, jaka jest destynacja oraz z jakiego kraju
pochodzi linia lotnicza obsługująca lot? O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy radcę
prawnego Adama Wilemajtys – Ochrona prawna na podstawie Rozporządzenia nr 261/2004 [praktycy posługują
się dla ułatwienia tylko numerem rozporządzenia, bez przytaczania jego długiej i skomplikowanej
nazwy] przysługuje zawsze pasażerom lotów wykonywanych z kraju, który jest członkiem UE, niezależnie
od tego, skąd pochodzi przewoźnik lotniczy wykonujący rejs. Jeżeli więc samolot np. linii lotniczej
Emirates ma wystartować z lotniska w Polsce, a jest znacznie opóźniony, albo zostaje odwołany,
pasażerowi mogą skorzystać z praw, jakie przysługują im na podstawie wymienionego rozporządzenia. To
samo dotyczy lotów wykonywanych z lotnisk z Norwegii, Islandii oraz
Szwajcarii. A jeżeli lot jest wykonywany z kraju spoza Unii Europejskiej? Tu obowiązują następujące
zasady – wyjaśnia nasz ekspert -warunkiem objęcia pasażerów regulacją Rozporządzania nr 261/2004, w
przypadku lotów realizowanych spoza UE, jest to, aby lot był realizowany na lotnisko w kraju EU (lub
Norwegii, Islandii, Szwajcarii), a obsługujący przewoźnik,dodatkowo, był zarejestrowany w jednym z
tych krajów. Jeżeli więc pasażer miał podróżować samolotem PLL LOT z Nowego Yorku do Warszawy, a lot
został odwołany,ma on prawo skorzystać z prawa do pomocy od linii lotniczej, co do zasady
przysługuje mu też odszkodowanie. data publikacji: 2016-02-25 10:49:22 |
KOMENTARZE
Dodaj komentarz: |
Komentarz ukaże się po jego zatwierdzeniu przez administratora. |