Aktualności
Opóźnienie lotu wynikające z opóźnienia się poprzedniego rejsu Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że opóźnienie lotu wynikające z opóźnienia poprzedniego rejsu, nie spełnia przesłanek nadzwyczajnych okoliczności zwalniających przewoźnika lotniczego z obowiązku zapłaty odszkodowania na rzecz pasażerów. Jest to istotne orzeczenie z uwagi na fakt, że opóźnienia lotów mają często charakter „opóźnień łańcuchowych” (tj.jedno opóźnienie powoduje kolejne). Dzieje się tak ze względu na oczywiste dążenie przewoźników lotniczych do maksymalizacji zysków i wykonywanie lotów rotacyjnych. Jest to również bardzo istotne orzeczenie dla pasażerów np.łączonych lotów. „Opóźnienie lotu wynikające z opóźnienia się poprzedniego rejsu nie spełnia zatem przesłanek nadzwyczajnych okoliczności określonych w art. 5 ust. 3 oraz motywu 14 i 15 rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Opóźnienie to niestanowi bowiem nadzwyczajnej okoliczności wymienionej w motywie 14 i 15 powołanego rozporządzenia, której przewoźnik lotniczy nie mógł uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, skoro nie było ono efektem działania czynników zewnętrznych, na które przewoźnik nie miał jakiegokolwiek wpływu. Planowanie częstotliwości rejsów samolotu i minimalnych przerw w ich odbywaniu należy do przewoźnika lotniczego, dlatego opóźnienia lotów danego samolotu powstające w ramach realizowanej rotacji, bez wskazania uchwytnej przyczyny zewnętrznej, nie pozostają poza kontrolą przewoźnika. Są wynikiem sposobu organizowania prowadzonej działalności przez przewoźnika lotniczego, dlatego pozostają pod jego kontrolą i panowaniem niezależnie od jego oczekiwań w tym zakresie”. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2016 r. I OSK 2497/14. data publikacji: 2016-10-30 11:35:34 |
KOMENTARZE
Dodaj komentarz: |
Komentarz ukaże się po jego zatwierdzeniu przez administratora. |