Aktualności
Choroba członka załogi nie zwalnia linii lotniczych z obowiązku zapłaty odszkodowania. Czy przewoźnik lotniczy,
którego lot został odwołany lub opóźniony z powodu choroby członka załogi samolotu, jest zobowiązany
do zapłaty odszkodowania na rzecz pasażerów na podstawie Rozporządzenia Unijnego Nr
261/2004? Jak wynika z jednolitej linii orzeczniczej sądów w tym zakresie, choroba
członka załogi samolotu nie zwalnia linii lotniczych z obowiązku zapłaty odszkodowania
na rzecz pasażerów, jeżeli z tego powodu lot został opóźniony lub odwołany. „Nie można
uznać za nadzwyczajną okoliczność chorobę jednego członka załogi, nie jest to bowiem zdarzenie
zewnętrzne, niezależne od przewoźnika, któremu przewoźnik nie może zapobiec poprzez podjęcie
odpowiednich racjonalnych środków i którego nie da się w żaden sposób przewidzieć. Przewoźnik
lotniczy na etapie planowania lotów powinien był zorganizować pracę załóg lotniczych w taki sposób,
aby choroba jednego pracownika nie wpływała negatywnie na połączenia lotnicze”. (Tak m.in. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 05.09.2013r., sygn. akt VII SA/Wa 2957/12, z dnia
22.05.2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 2412/13, z dnia 20.05.2015 r. sygn. akt VII SA/Wa
1967/14). W konsekwencji powyższego, powoływanie się przez przewoźników na nagłą i
nieprzewidzianą chorobę członka załogi, nie zwalnia ich z odpowiedzialności za zapłatę należnego
pasażerom odszkodowania. data publikacji: 2016-09-23 10:10:22 |
KOMENTARZE
Dodaj komentarz: |
Komentarz ukaże się po jego zatwierdzeniu przez administratora. |